«

»

Eurobahn wint concessie treinverbinding Hengelo-Bielefeld

De aanbesteding van de Duitse spoorconcessie voor het Teutoburger Wald-Netz is gewonnen door Eurobahn, een dochterbedrijf van Keolis Deutschland. Onderdeel van de concessie is een nieuwe stoptreinverbinding tussen Hengelo en Bad Bentheim, een verlenging van de bestaande stoptreinverbinding tussen Bad Bentheim en Bielefeld.

Treinreizigers op de trajecten van het Teutoburger Wald-Netz, waaronder de treindienst Hengelo-Bielefeld, kunnen zich vanaf december 2017 verheugen op een betere dienstregeling, meer reiscomfort en meer zitplaatsen. Dat blijkt uit de Europese aanbesteding voor deze concessie die door Eurobahn, een onderdeel van Keolis Deutschland, is gewonnen. De aanbesteding is in mei 2014 gestart en uitgevoerd door ZweckverbandNahverkehr Westfalen-Lippe (NWL), Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG), Regio Twente en de provincie Overijssel. In de nieuwe dienstregeling rijdt de trein eenmaal per uur van Hengelo via Bad Bentheim, Rheine en Osnabrück naar Bielefeld.

Directe verbinding met Duitsland
Gedeputeerde Kok van Overijssel en portefeuillehouder Bron van Regio Twente zijn blij dat er een oplossing komt voor de ontbrekende schakel in het huidige netwerk tussen Hengelo en Bad Bentheim. “Met de inzet van nieuw treinmaterieel, geschikt voor zowel het Nederlandse als Duitse stroomsysteem, ontstaat er een rechtstreekse verbinding tussen Hengelo – Bielefeld zonder oponthoud. Hiermee verbeteren we niet alleen het reisgemak van de bestaande reizigers, maar maken we de verbinding ook aantrekkelijker voor nieuwe reizigers”, aldus gedeputeerde Kok van de provincie Overijssel en portefeuillehouder Bron van Regio Twente.

Lijnen met nieuwe vervoerder
Het Teutoburger Wald-Netz omvat vijf spoorlijnen, te weten:
– Bielefeld – Bad Bentheim – Hengelo (RB 61 “Wiehengebirgs-Bahn”);
– Münster – Osnabrück (RB 66 “Teuto-Bahn”);
– Münster – Rheine (RB 65 “Ems-Bahn”);
– Herford – Altenbeken-Paderborn (RB 72 “Ostwestfalen-Bahn”);
– Bielefeld – Minden – Nienburg (RE 78 “Porta-Express”).

Investeren
Het nieuwe contract begint in december 2017 en heeft een looptijd van 15 jaar. De provincie Overijssel en Regio Twente hebben elk €8,5 miljoen beschikbaar gesteld voor de exploitatie van het Teutoburger Wald-Netz tot eind 2032. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu draagt €9,33 miljoen bij.