De provincie Overijssel is in samenwerking met de Regio Twente gestart met een marktconsultatie voor de exploitatie van de treindiensten Zwolle-Enschede v.v. en Zwolle-Kampen v.v.. Beide verbindingen worden op dit moment door de Nederlandse Spoorwegen (NS) geëxploiteerd maar zullen in de toekomst openbaar worden aanbesteed. De nieuwe concessie zal naar verwachting per december 2017 ingaan.
De toekomstige concessie omvat het personenvervoer per trein op de spoorlijnen Zwolle-Kampen en Zwolle-Wierden, waarbij de treinen op laatstgenoemde traject zullen doorrijden via het hoofdrailnet naar Almelo, Hengelo en Enschede. Op het traject Wierden-Enschede zullen zowel treinen van de NS als de eventuele nieuwe regionale spoorvervoerder gaan rijden. Dat betekent een complicerende factor voor het in- en uitchecken en de verdeling van de reizigersopbrengsten. In de marktconsultatie wordt aan de vervoerders gevraagd over dit vraagstuk na te denken.
In de marktconsultatie wordt uitgegaan van een exploitatie met elektrische treinen en een concessieduur van 15 jaar. De provincie Overijssel wil beide spoorlijnen vóór eind 2017 hebben geëlektrificeerd. Als het aan de provincie ligt blijft het daar niet bij en wordt met name de spoorlijn Zwolle-Enschede na 2017 verder doorontwikkeld. Daarbij wordt met name gedacht aan het inleggen van een intercity, maar daarvoor is vermoedelijk uitbreiding van de infrastructuur nodig.
De provincie is voornemens geen exploitatiebijdrage te verlenen, omdat de kosten voor de vervoerder volgens haar in evenwicht zijn. De treindiensten zijn daarmee volgens de provincie rendabel te exploiteren.
Geïnteresseerde marktpartijen hebben nog tot 23 mei 2014 om op de marktconsultatie te reageren.